Verkkokurssialustan valinta käy monien kysymysten kautta

Verkkokurssialustan valinta alkaa kantapään kautta oppimalla

Oma seikkailuni verkkokurssialustojen ihmemaassa alkoi vuonna 2015, kun sain kollegalta ”perinnöksi” verkkokurssin, jota minun oli sitten tarkoitus ryhtyä myymään ja markkinoimaan. Kurssi oli asennettu englantilaiselle Jigsawbox-alustalle, ja sillä oli noin 60 käyttäjää kun sain sen haltuuni. Vietin muutaman kuukauden kurssia innokkaasti täydentäen ja jalostaen. Eräänä aamuna sain sitten eräältä osallistujalta viestin, ettei hän pääse kirjautumaan kurssilleen. Otin tietenkin heti yhteyttä kurssialustan tukeen, vain saadakseni kuulla, että tilini on suljettu, koska laskuni oli maksamatta. Tämän alustan käyttö maksoi 67 dollaria kuukaudessa, ja järjestelmä veloitti hinnan automaattisesti vuosittain luottokortiltani. Kun ryhdyin tutkimaan asiaa, muistin että luottokorttini numero oli vaihtunut enkä ollut huomannut päivittää uuden kortin numeroa Jigsawbox-tililleni. Asia olisi ollut helposti korjattavissa, jos olisin vain saanut tiedon siitä, että luottokorttiani ei pystytä veloittamaan. En kuitenkaan ollut saanut heiltä yhtäkään viestiä, vaan tilini suljettiin suoraan ja minulle ilmoittamatta.

Sinne meni!

Voit varmasti kuvitella kauhuni, kun havaitsin että olin menettänyt usean kuukauden työn! Olin innokkuuksissani tehnyt kaikki muutokset suoraan verkkokurssialustalle, enkä ollut ottanut mitään siitä itselleni talteen. Käyttäjien yhteystiedot olin onneksi tajunnut imuroida omalle koneelleni, jotta pystyin lähettämään heille viestin ja tiedon tapahtuneesta katastrofista. Olisin toki saanut kurssin sisällöt takaisin haltuuni aktivoimalla Jigsawbox-tilini uudelleen, mutta arvaat varmaan, ettei mieleni tehnyt enää jatkaa heidän kanssaan yhteistyötä missään muodossa. Tärkeä muistutus itselle (ja sinullekin!): tee aina sisältötyöt omalla koneellasi ja kopioi valmis aineisto kurssialustalle!

Olin kurssin käyttöä seuratessani havainnut, että se oli jäänyt kesken lähes kaikilta osallistujilta. Vain muutama oli saanut käytyä sen loppuun asti, ja kaikki nämä olivat ostaneet verkkokurssin lisäksi henkilökohtaista coachingia. Oli siis ilmeistä, ettei kurssista itsenäisenä tuotteena ollut luvattua hyötyä käyttäjille. Siksi en halunnut ryhtyä enää rakentamaan ja markkinoimaan sitä alkuperäisessä muodossaan. Päätinkin tehdä seuraavan kurssiversion sellaiseksi, että siihen sisältyy henkilökohtainen coaching sen varmistamiseksi, että ostaja saa kurssilta haluamansa hyödyn. Uuden verkkokurssialustan valintaa kohti siis!

WordPress-lisäosan metsästys

Koska kurssi ei siis ollut enää itsenäinen tuote, vaan huomattavasti arvokkaampi henkilökohtaista tukea sisältävä valmennus, jonka menekkiä en kyennyt arvioimaan, en halunnut rakentaa verkkosisältöä kuukausimaksulliselle alustalle. Olin lisäksi Jigsawbox-seikkailustani oppinut sen, että olisi kaikkein parasta, että koko järjestelmä alustoineen, sisältöineen ja käyttäjineen olisi kokonaan omassa hallinnassani. Koska nettisivuni olivat WordPress-pohjaiset, ja koska minusta tuntui todella vetävältä ajatus, että kaikki sisältöni olisi yhdessä ja samassa järjestelmässä, päädyin tutkimaan WordPressin päällä toimivia alustavaihtoehtoja. Näitä on kymmeniä erilaisia, ja niitä pääsee käyttämään useimmiten hyvin maltillisella vuosimaksulla, joissain tapauksissa jopa ilmaiseksi – kurssien ja niiden osallistujien määrästä riippumatta.

Aluksi toiveeni verkkokurssialustan suhteen olivat melko vaatimattomia. Halusin ehdottomasti, että

  • alusta olisi suomenkielinen tai helposti suomennettavissa, sillä olin nähnyt kursseja, joiden käyttöliittymässä oli suomea ja englantia sekaisin, ja minulle syntyi niistä hiukan epäammattimainen vaikutelma
  • sen on oltava todella edullinen
  • alusta olisi liitettävissä verkkokauppaan, johon saa kaikki suomalaiset maksutavat. Tämä karsi suurimman osan WordPress-lisäosista pois listaltani, sillä useimmissa niistä toimii vain Paypal- ja/tai Stripe-maksutavat, joita suomalaiset eivät ainakaan vielä ole tottuneet käyttämään.
  • sillä on oltava hyvin toimiva asiakastuki
  • sen kehittäjän täytyy olla riittävän kokoinen yritys, joka on sitoutunut tuotteensa kehittämiseen. En halunnut ottaa riskiä, että valitsemani kurssialusta lakkaisi jonain päivänä toimimasta siksi, että sen kehittäjä on lopettanut toimintansa ja alusta on jäänyt jälkeen WordPressin kehityksestä.
  • Sillä tehtyjen kurssien on oltava osallistujille helppokäyttöisiä sekä visuaalisesti selkeitä ja miellyttäviä.

Ruokahalu kasvaa syödessä

Verkkokurssialustan valinta osoittautui paljon haastavammaksi kuin olin odottanut. Vaihtoehtoja oli niin paljon, ja niihin tutustumisen myötä ruokahaluni ominaisuuksien suhteen kasvoi, koska en vielä osannut päättää, mitä kaikkea ja miten haluaisin omalla kurssialustallani pystyä tekemään. Aloin koota itselleni toiveita ja vaatimuksia, joita valitsemassani kurssialustassa tuli olla:

  • Mahdollisuus kurssiosioiden ajastamiseen siltä varalta, että haluaisin tiputella sisältöä osallistujille esimerkiksi viikoittain sen sijaan, että he saisivat kaiken sisällön käyttöönsä yhdellä kertaa.
  • Vapaasti läpi käytävien kurssien lisäksi olisi hyvä olla mahdollisuus ajastaa kurssi niin, että koko ryhmä käy sitä läpi samassa tahdissa.
  • Mahdollisuus tehdä ja jakaa todistuksia kurssisuorituksista.
  • Mahdollisuus luoda ja myydä jäsenyyksiä pelkkien kurssien lisäksi (jäsenyyksien avulla olisi mahdollista niputtaa useita kursseja samaan ostotapahtumaan ja myös jakaa asiakkaille muuta maksullista sisältöä kurssien lisäksi).
  • Mahdollisuus lähettää osallistujille automaattisesti ennalta määriteltyjä kannustus- ja sähköpostiviestejä kurssin eri vaiheissa.
  • Mahdollisuus säädellä kurssilla etenemistä esimerkiksi niin että edellinen osio tulee käydä läpi ja merkitä valmiiksi ennen seuraavaan siirtymistä.
  • Mahdollisuus liittää kurssialustaan keskustelufoorumeita. Useat valmentajat käyttävät suljettuja Facebook-ryhmiä keskustelufoorumina, mutta ajattelin että olisi parempi, jos tämäkin olisi samalla alustalla. Lisäetuna tulisi se, että keskusteluja voisi niputtaa aiheittain, jolloin tietyn keskustelun löytäminen olisi osallistujalle huomattavasti helpompaa kuin Facebook-ryhmässä.
  • Mahdollisuus henkilökohtaiseen viestittelyyn osallistujien kanssa. Tämä on erityisen hyödyllinen piirre silloin kun kurssiin liittyy myös henkilökohtaista coachingia. Toki viestejä voi vaihdella sähköpostinkin välityksellä, mutta olisi selkeämpää ja keskustelut helpommin löydettävissä jälkeenpäin, jos tämäkin olisi samalla alustalla.
  • Monipuoliset raportointityökalut, joiden avulla voi hallinnoida osallistujien käyttöoikeuksia ja seurata heidän edistymistään kursseilla.
  • Mahdollisuus luoda ja liittää kurssiosioihin monivalintakyselyitä.
  • Mahdollisuus päivittää kurssille ilmoittautujan yhteystiedot automaattisesti myös Mailchimp-postituslistalle.
  • Mahdollisuus myydä yritysasiakkaille useita osallistumisoikeuksia yhdellä kertaa.

Löytyi!

Ostin, opettelin ja kokeilin useita verkkokurssi- ja jäsenyyslisäosia, kunnes vihdoin löysin LifterLMS-lisäosan. Siitä löytyi kaikki toivomani ominaisuudet ja paljon, paljon enemmän. Ja mikä parasta – kaikki välttämättömät ominaisuudet ovat jo maksuttomassa versiossa. Maksullisia lisäosia voi hankkia tarpeen mukaan pikkuhiljaa. Maksuttomalla versiolla voit kuitenkin jo rakentaa rajattomasti verkkokursseja ja jäsenyyksiä, ajastaa kursseja, tehdä monivalintakyselyitä sekä hallinnoida kurssien osallistujia ja lähettää näille automaattisia kannustus- ja muita viestejä.

Jos haluat tutustua LifterLMS:n ominaisuuksiin, löydät täydellisen listan täältä.

Olen tehnyt LifterLMS:n kavereiden kanssa yhteistyötä nyt jo useita vuosia sekä kurssinrakentajana että suomentajan ominaisuudessa, enkä ole koko aikana tuntenut mitään vetoa kurssialustan vaihtamiseen. Toki sen käyttö tuntuu varsinkin aluksi mutkikkaammalta verrattuna valmiisiin kurssialustoihin, mutta tämä johtuu enimmäkseen vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien moninaisuudesta – ja sehän on WordPressin käyttöön tottuneille tuttua jo ennestään. LifterLMS:n käyttö ei vaadi koodaustaitoja, ja kun alun oppimiskäyrä on käyty läpi, niin sen käyttö on varsin selkeää ja sujuvaa. Erityismaininnan ansaitsee Lifterin tukitiimi – he todella osaavat asiansa ja auttavat aina ystävällisesti ja nopeasti. He myös todella kuuntelevat käyttäjiensä toivomuksia ja kehittävät alustaa edelleen näiden toiveiden pohjalta. Uusia ominaisuuksia, käytön helpotuksia ja liitännäisiä syntyykin säännölliseen tahtiin.

Oletko sinä jo aloittanut omien verkkokurssien rakentamisen? Miten verkkokurssialustan valinta omalla kohdallasi on onnistunut ja miten olet päätynyt valitsemaasi alustavaihtoehtoon? Onko mielessäsi kysymyksiä Lifteriin liittyen? Lähetä kommenttisi tai kysymyksesi alla olevalla lomakkeella. Jos haluat jutella siitä, miten voisimme yhdessä tehdä sinun verkkokurssihaaveestasi totta, ota yhteyttä, autan mielelläni!

2 thoughts on “Verkkokurssialustan valinta käy monien kysymysten kautta”

  1. Hei, mietin verkkokurssin rakentamista. Mieluusti kuulen tästä alustasta lisää, ja mitä ns. huonoja puolia tai heikkouksia tällä on. Nettisivut ovat tällä hetkellä wordpressille rakennettu mutta olen tekemässä toisiakin nettisivuja ja mietin niiden alustaa.

    1. Johanna Koskimies

      Kiitos viestistä, Riikka! Laitan sinulle sähköpostia ja sovitaan puhelin- tai Zoom-palaveri, niin voidaan pohtia yhdessä, olisiko Lifter sinulle sopiva alusta vai kenties joku muu! Valoisaa viikonlopun jatkoa!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top